We leven in een wereld die steeds efficiënter wordt en waarin vrijwel elke repeterende, tijdrovende handeling geautomatiseerd kan worden. Dit brengt vele voordelen met zich mee, maar het zorgt er ook voor dat de wekelijkse – of zelf dagelijkse – uren die worden besteed aan deze handelingen al snel als onnodig worden ervaren. Ergens veel tijd aan besteden is niet erg, maar wanneer het voelt alsof dit onnodig is dan leidt het al snel tot frustraties. Dit zorgt voor een behoefte aan automatisering onder medewerkers. Iets wat best bijzonder is, want automatisering leidt tot verandering. En verandering daar heeft de mens een natuurlijke weerstand tegen. Of is dit toch minder vreemd dan het lijkt?
Automatiseren
Wat gebeurt er eigenlijk in een organisatie wanneer bedrijfsprocessen geautomatiseerd worden? Het begint allemaal bij het in kaart brengen van de processen binnen uw organisatie en de taken die hieronder vallen. Wellicht omvat dit repeterende taken die dagelijks of wekelijks handmatig worden uitgevoerd door medewerkers. In veel gevallen zijn dit taken die ook geautomatiseerd uitgevoerd kunnen worden met behulp van een computersysteem. Dit bespaart een hoop tijd die medewerkers vervolgens kunnen besteden aan taken die écht waarde toevoegen binnen de organisatie. Er vindt dus een verandering plaats in hun werkzaamheden, of in ieder geval in de manier waarop zij deze uitvoeren. En hoewel zij blij zullen zijn dat ze minder tijd kwijt zijn aan deze terugkerende, tijdrovende handelingen, is de verandering die hierbij komt kijken iets waar veel mensen een beetje tegenop zullen zien. Maar is dit terecht? Om hier een antwoord op te geven, is het belangrijk eerst te kijken naar waar deze weerstand tegen verandering precies vandaan komt.